Výjezdní soustředění plachtařů v sezóně 2016
Jako každý rok rádi využijeme příznivých podmínek pro plachtění na jiných letištích zejména v Jičíně a Křižanově, někteří plachtaři zavítali letos i na jih Čech do Strunkovic.
Létání v okolí jiných letišť přináší řadu výhod. Piloti ze Slaného oceňují zejména povětšinou volné nebe, do něhož nezasahuje provoz největšího mezinárodního letiště Václava Havla v Praze. Omezení se vztahuje nejen na možnou výšku stoupání větroňů ale také na plánování přeletů, které piloti většinou mohou podnikat jen severozápadním směrem od Slaného.
V Křižanově na pomezí jižní Moravy a Vysočiny se pak nabízí vynikající termické podmínky díky členitému terénu a mnohem větší výběr plánovaných tratí. Svoje rekordní výkony přes 300 nebo 500 i 600 km si přivážejí slánští piloti právě odtud.
Výkonnému plachtění na Vysočině je zasvěceno křižanovské soustředění v květnu a v srpnu. Letos se zvlášť vydařil jarní turnus. Michal Kratochvíl zde tři dny po sobě uletěl svoje nejlépe hodnocené tratě sezóny – jednou 614km a hned potom dvě „pětikila“. V Křižanově se v květnu dařilo i dalším členům AK Slaný- Kateřina Vojtová a Matěj Kresteš pokořili hranici 400km a Jan Plecháč ulétl svou první dvoustovku v čisté termice a hned na to třístovku (305 km) 6. května, a že to nebyla náhoda, potvrdil hned druhý den (307km.)
V červenci se předseda AK Slaný Jirka Hůla zúčastnil soustředění spřáteleného AK Točná ve Strunkovicích. Ostudu určitě neudělal pěknou návratovou tratí do Tachova. Navíc se mu podařilo skloubit létání s rodinnou dovolenou, což uprostřed sezóny je umění hodné velkého stratéga.
Protože počasí roku jako v roce 2015 letos v kýžený první víkend v srpnu neudeřilo, letní soustředění v Križanově bylo na osobní rekordy slabší. Vše je ovšem otázkou perspektivy, pro čerstvou pilotku Kristýnu Hypšovou byly první tři samostatné hodiny v termice a 58km z Křižanova do Humpolce životním výkonem. První přelet navíc okořenila náhlá změna počasí, která při návratu přiměla nejen pilotku K7, ale také posádku nového dvoumístného stroje slánské flotily C-201 Marianne Jirku Pixu a Michala Fořtíka přistát v Přibyslavi. Hrdiny dne se stali Jiří Hůla a Matěj Kresteš, kteří to pod souvislou „dekou“ z oblačnosti dotáhli až zpátky na letiště do Křižanova.
Na konci léta se konalo tradiční „žákovské“ soustředění v Jičíně určené začínajícím pilotům a nejen jim. Jičín a jeho okolí je pověstné malebnou krajinou i snadnou dostupností hraničních hor, podél kterých se dají plánovat zajímavé tratě. V rámci celorepublikové plachtařské soutěže je vyhlášena tzv. VUT- východočeská univerzální třístovka, účastní se jí ponejvíc aerokluby podél této FAI trojúhelníkové trati z Východních Čech. Letos jim pořadím zamíchal slánský „vetřelec“ Matěj Kresteš, když se svým výkonem z 19. srpna v Jičíně dostal na celkové druhé místo této soutěže.
Další zkušenosti sbíraly v Českém ráji také pilotky Radka Vojtěchová a Kristýna Hypšová. Prvně jmenovaná strávila v termice téměř celých pět hodin a ta druhá si připsala přeškolení na nový typ letadla a první „pole“- přistání do terénu mimo letiště.
Když se ohlížíme za sezónou 2016, můžeme být spokojeni a velký podíl na tom mají právě výjezdní soustředění, na která se těšíme zase na přes rok. Laskavým hostitelům z Křižanova, Jičína a Strunkovic děkujeme za vstřícnost a podporu.